Podczas budowy dróg, chodników i ścieżek rowerowych wykorzystuje się różne elementy architektury drogowej, mające na celu przede wszystkim odgradzanie, wytyczanie oraz ostrzeganie przed potencjalnym niebezpieczeństwem. Wśród nich znajdują się między innymi bariery u-12. Czym one są i jakie funkcje odgrywają na drodze?
Jak wyglądają bariery U-12A?
Bariery chodnikowe u-12a nazywane są potocznie „trzepakami”, co wcale nie dziwi, zważywszy na ich charakterystyczny wygląd. Są one jednak dużo mniejsze niż klasyczny osiedlowy trzepak. Mają około 150-200 cm długości, 150 cm wysokości, a ich średnica fi wynosi 48,3 cm. Wykonane są z ocynkowanej rury stalowej, pomalowanej proszkowo na różne kolory. Barierka przeznaczona jest do montażu bezpośredniego w betonie.
Co oznaczają bariery U-12A?
Osoby odpowiedzialne za budowę i remonty dróg wybierają bariery chodnikowe u-12a, aby skutecznie odgrodzić od siebie dwa pasy ruchu o różnym przeznaczeniu. To znaczy — chodnik od ścieżki rowerowej, drogę od chodnika. Często bariery U-12A stawiane są również w celu wygrodzenia parkingów czy terenów zielonych. Można zakupić je w różnych kolorach: pomalowane w biało-czerwone, żółto-czarne lub biało-niebieskie pasy, żółte, niebieskie, czerwone i inne. Ważne, aby elementy infrastruktury drogowej odróżniały się znacząco od innych elementów otoczenia, czyli ziemi, trawy, kostki chodnikowej, asfaltu, drzew. Dzięki temu będą dobrze spełniały swoją funkcję, czyli wyznaczały widoczną z daleka barierę, której nie powinno się przekraczać.
Dlaczego potrzebne są bariery U-12A?
Na niektórych drogach, na przykład w całości pokrytych asfaltem, bez krawężników, trudno o wyraźne oddzielenie od siebie strefy ruchu pojazdów od ruchu pieszych. Bariery chodnikowe znacząco ułatwiają oddzielenie ich i zwiększają bezpieczeństwo osób znajdujących się na chodniku. „Trzepaki”w różnych kolorach są również skuteczne, aby zniechęcić kierowców do ewentualnego parkowania na chodniku lub w miejscach nieprzeznaczonych do tego celu. Jednocześnie są na tyle lekkie, że w przypadku ewentualnego uderzenia w nie samochodem, nie stwarzają one bezpośredniego zagrożenia dla życia kierującego i jego pasażerów. Bariery typu trzepak to jeden z najchętniej wykorzystywanych w pracach drogowych elementów jezdni, umożliwiających naprawdę skuteczne oddzielanie od siebie dwóch stref ruchu. Tym samym wpływają one na zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich osób, które w prawidłowy sposób korzystają z jezdni. Dostępność barier w wielu kolorach pozwala jeszcze lepiej zaaranżować przestrzeń publiczną.