Polska, ze względu na swoje położenie w centrum Europy, jest kluczowym elementem Nowego Jedwabnego Szlaku, inicjatywy mającej na celu stworzenie najkrótszego połączenia lądowego między Chinami a Europą Zachodnią. Dalszy udział Polski w chińskiej inicjatywie One Belt One Road jest wielką szansą dla wzrostu gospodarczego RP.
Kolej Transazjatycka, zwana także Nowym Jedwabnym Szlakiem, jest przyjazną dla środowiska alternatywą dla transportu lotniczego i morskiego między Wielkimi Chinami, Azją Środkową, Bliskim Wschodem i Europą w ramach usług transportowych obejmujących transport kontenerów.
Nowy Jedwabny Szlak – skala i terminowość Viron Cargo
Połączenie kolejowe między Chinami a Europą rozrosło się w rekordowym tempie od czasu, gdy prezydent Chin Xi Jinping po raz pierwszy ogłosił w 2013 r. inicjatywę One Belt One Road. Za pośrednictwem sieci kolejowej, która stanowi Nowy Jedwabny Szlak, 59 chińskich miast jest połączonych z 49 miastami w 15 krajach europejskich. Wysyłanie kontenerów koleją z Europy na Daleki Wschód nie jest całkowicie nową koncepcją. W latach 80. Chny posiłkowały się koleją transsyberyjską w celu dostarczania kontenerów do Japonii, gdzie były przeładowywane na statki płynące do Europy. Jednak skala i terminowość obsługi stoi dziś na zupełnie wyższym poziomie, głównie dzięki ogromnemu naciskowi ze strony chińskiej na rozwój tego korytarza transportowego. Transport kontenerów koleją obecnie jest krótszy o ponad połowę niż transport morski między Europą a Chinami.
Nowy Jedwabny Szlak przyspiesza kolejowy transport towarowy
Według najnowszych wyników rynek kontenerowych kolejowych przewozów towarowych między Europą a Azją wykazuje ogromny potencjał. Ostrożna prognoza zakłada podwojenie ruchu kontenerowego w latach 2020-2030. Według bardziej optymistycznych prognoz wolumeny te wzrosną trzykrotnie. Jednocześnie trwa współpraca nad skróceniem średniego czasu podróży na trasie Nowego Szlaku Jedwabnego. Cyfryzacja i optymalizacja procesów powinny skrócić czas transportu o trzy do pięciu dni w nadchodzących latach. Finalnym celem jest osiągnięcie średniego czasu tranzytu nie dłuższego niż 10 dni.
- W obliczu malejącego popytu na tradycyjne przewozy kontenerowe do Europy, pociągi Chiny-Europa skupiają się na transporcie pojazdów napędzanych nowymi źródłami energii paliwami alternatywnymi.
A co z Morskim Jedwabnym Szlakiem?
Ważniejszy od eurazjatyckich szlaków kolejowych jest tzw. Morski Jedwabny Szlak, czyli transport towarów z Chin do Europy drogą morską. Obecnie ponad 50% światowego handlu odbywa się na Morskim Jedwabnym Szlaku między Chinami i Azją Wschodnią a Europą. Na tej trasie znajdują się największe na świecie porty kontenerowe: Szanghaj, Singapur, Shenzhen, Ningbo-Zhoushan, Busan i Hong Kong. Rozwój Morskiego Jedwabnego Szlaku nie wymaga planucentralnego, gdyż infrastruktura logistyczna powstaje tam, gdzie opłacają się inwestycje.
- Chiny mają liczne plany rozwoju korytarzy morskich, w tym modernizację portów. Europa również opracowuje strategię rozwoju infrastruktury transportu, aby umożliwić rozwój wymiany.
Nikt nie zaprzecza, że różne projekty Nowego Jedwabnego Szlaku mają ogromny potencjał gospodarczy, że poprawią sieć powiązań między Azją a Europą, a Pekin ma żywotny, geopolityczny interes w ich realizacji.